Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_ENCODING" in /home/dastre/domains/dastresi.com/public_html/index.php on line 1
راهنمای خرید هارد اکسترنال
پروفایل
راهنمای خرید هارد اکسترنال
معرفی مهم ترین نکات راهنمای خرید هارد اکسترنال و معرفی انواع هارد های اکسترنال موجود در بازار
حسین رمضان نیا 13 دی 1401 232 بازدید

در دنیای امروز، علم و فناوری با سرعت در حال پیشرفت هستند و هر روزه در میان صنایع مختلف انقلاب‌هایی رخ می‌دهد که می‌تواند یک صنعت را به طور کامل دگرگون سازد. در صنعت لوازم جانبی نیز گجت‌ها و ابزار‌های مختلفی روزانه اختراع و البته تولید می‌شوند که می‌تواند نیاز خاصی از مخاطبان را برخوردار کند. هارد اکسترنال یکی از جذاب‌ترین و البته کاربردی‌ترین گجت‌هایی است که چندین سال است به بازار معرفی شده است و در بین کاربران طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله در وب سایت دسترسی قصد داریم به معرفی نکات راهنمای خرید هارد اکسترنال بپردازیم.

راهنمای خرید هارد اکسترنال

هارد اکسترنال امروزه یکی از محبوب‌ترین گجت‌هایی است که در بازار به فروش می‌رسد و برند‌های مختلفی نیز در سراسر جهان این نوع هارد را تولید و عرضه می‌کنند. هارد اکسترنال، وسیله و ابزاری ناشناخته نیست و به طور کلی می‌توان گفت همان هارد اینترنال داخل کامپیوتر است که از لحاظ پوششی و نوع پورت با آن متفاوت می‌باشد.

در حال حاضر متوجه شده‌اید که هارد اکسترنال ابزاری برای ذخیره‌سازی فایل‌ها و اطلاعات است و حمل آن به دلیل نوع تولید و پوشش و اندازه‌ای که دارد راحت و آسان است. هارد‌های اینترنال طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند به راحتی به مادربورد کامپیوتر متصل شوند اما هارد اکسترنال با کمک پورت USB به کامپیوتر متصل می‌شود.

برای خرید هارد اکسترنال مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری نیاز است هنگام خرید به نکات مهمی توجه نمایید تا بتوانید خریدی موفقیت‌آمیز در تناسب با نیاز‌های خود داشته باشید. در ادامه این بخش از مقاله به راهنمای خرید هارد اکسترنال و نکاتی که هنگام خرید این وسیله باید توجه داشته باشید، خواهیم پرداخت.

ظرفیت هارد اکسترنال

در خرید هارد اکسترنال به اولین موضوعی که باید دقت زیاد و فراوانی داشت، ظرفیت حافظه هارد می‌باشد. همانطور که در ابتدا مقاله به آن اشاره کردیم، این نوع هارد همانطور که از نام آن پیداست، یک وسیله ذخیره‌سازی محسوب می‌شود. افرادی که قصد دارند هارد اکسترنال خریداری کنند باید نیاز خود را به صورت کامل بسنجند تا متوجه شوند ابتدا برای چه موضوعی و ذخیره چه نوع فایلی قرار است هارد خریداری کنند تا بتوانند هاردی را با ظرفیت مناسب برای خود خریداری کنند.

امروزه در بازار ظرفیت هارد‌های اکسترنال از ۵۰۰ گیگابایت آغاز می‌شوند و ممکن است تا ۴ ترابایت یا حتی بیشتر تولید شده باشند. در ادامه راهنمای خرید هارد اکسترنال، شما باید به عنوان خریدار بتوانید آینده را نیز پیش‌بینی کنید. ممکن است امروزه تنها شما نیاز به ۵۰۰ گیگابایت فضا نیازمند باشید اما ممکن است در آینده نیاز شما افزایش یابد.

به دلیل قیمت بالا هارد اکسترنال، افراد باید توجه داشته باشند از لحاظ حجم ظرفیت بهترین انتخاب را داشته باشند تا دوباره هزینه‌ای را برای خرید هاردی با ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر نکنند.

ناگفته نماند، به طور متوسط قیمت هر گیگابایت هنگام خرید هارد ۴ ترابایتی به کمترین میزان ممکن می‌رسد اما قیمت هر گیگابایت در خرید هارد ۵۰۰ گیگابایتی طبیعتا بیشتر از موارد دیگر محاسبه می‌شود.

امنیت هارد اکسترنال

یکی دیگر از نکات مهم راهنمای خرید هارد اکسترنال، توجه به امنیت این نوع هارد‌ها می‌باشد. اطلاعاتی که قرار است بر روی هارد اکسترنال ذخیره‌سازی شوند، قطعاً در بسیاری از موارد، اطلاعات ارزشمند و مهمی هستند. همین امر باعث می‌شود افراد هارد‌هایی را انتخاب کنند که از امنیت بالا و امکان رمز‌گذاری و نهان‌نگاری برخوردار باشند. لازم به ذکر است جهت تحقق این امر جای نگرانی وجود ندارد زیرا امروزه اکثر هارد‌های اکسترنال به قابلیت رمز‌گذاری و نهان‌نگاری نیز مجهز می‌باشند.

ناگفته نماند برخی از هارد‌های اکسترنالی که در بازار وجود دارند، علاوه بر قابلیت رمز‌گذاری نرم‌افزاری، به قابلیت رمز‌گذاری سخت‌افزاری نیز مجهز هستند. یعنی برای ورود و استفاده از این نوع هارد باید با استفاده از دکمه‌هایی که بر روی هارد‌ها قرار گرفته‌اند، رمز خود را وارد کنید. اگر قرار است در هارد‌های خود اطلاعات بسیاری سِری و خاصی را نگهداری کنید، این گزینه می‌تواند برای شما مناسب باشد.

سرعت انتقال داده‌ها

از دیگر نکات مهم در راهنمای خرید هارد اکسترنال، دقت و توجه به سرعت انتقال اطلاعات هارد می‌باشد. باید هنگام خرید درایوی را خریداری کنید که بتواند با سرعت مطلوب و خوبی اطلاعات را از سیستم به هارد و از هارد به سیستم انتقال دهد.

سرعت انتقال هارد‌ها به صورت کلی بستگی به چهار عامل مختلف دارد. این چهار عامل عبارت‌اند از

·         سرعت خوانش متوالی

·         سرعت نوشتاری متوالی

·         سرعت خوانس تصادفی

·         سرعت نوشتاری تصادی

منظور از سرعت نوشتاری یا خوانشی این است که از لحاظ فنی هنگامی در هارد اطلاعاتی را باز می‌کنید، در حال خوانش آن اطلاعات داخل درایو هستید و زمانی که فایل جدیدی را به هارد اضافه می‌کنید، در حال نوشتن بر روی آن می‌باشید.

تشخیص سرعت انتقال اطلاعات در هارد اکسترنال به دو مورد اصلی بستگی دارد که در ادامه این بخش به معرفی این دو مورد خواهیم پرداخت.

پورت ها

یک هارد اکسترنال برای اینکه بتواند سرعت انتقال داده خوبی را داشته باشد، بایستی از درگاه‌ها و پورت‌های پرسرعتی نیز برخوردار باشد تا بتواند از این قابلیت به خوبی برخوردار باشد.

گرچه تمامی این نوع هارد ها از پورت USB پشتیبانی می کنند اما ممکن است بسیاری از آنها از پورت USB نسخه 2.0 برخوردار باشند. این نوع پورت امکان سرعت انتقال اطلاعات را بر عکس نسخه 3.0 و 3.1 را دارد نمی باشد. نسخه های USB 3.0 و USB 3.1 می توانند اطلاعات را با سرعت بالایی در ثانیه جابجا کنند.

همچنین لازم به ذکر است که هارد‌هایی که از تاندربولت نسخه ۳ پشتیبانی می‌کنند می‌تواند سرعت انتقال داده‌ها را تا ۴۰ گیگ بر ثانیه افزایش دهند که مقدار بسیار خوب و قابل قبولی می‌باشد. لازم به ذکر است علاوه بر هارد، بایستی کامپیوتر یا هر دستگاه دیگری که قرار است فایلی را به هارد انتقال دهد یا از فایل دریافت کند، از تکنولوژی انتقال با سرعت بالا پشتیبانی کند.

تکنولوژی ذخیره‌سازی

تمامی هارد‌هایی که در بازار تولید و عرضه می‌شوند به دو دسته کلی SSD و HDD تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو بیشتر در سرعت انتقال و همچنین فضایی است که به کاربران ارائه می‌دهند. هارد‌های SSD از سرعت بالایی برخودار هستند و به دلیل اینکه از اجزا مکانیکی برخوردار نمی‌باشند، احتمال خرابی کمتری دارند. هارد HDD تنها مزیت آن‌ها فضای بیشتری است که می‌توانند به کاربران ارائه دهند.

هارد‌های اکسترنالی که از تکنولوژی SSD برخوردار هستند به طبع از سرعت انتقال داده بیشتری برخودار هستند. ناگفته نماند این هارد‌ها نسبت به هارد‌های نوع HDD از قیمت بیشتری برخودار هستند. از دیگر نکات راهنمای خرید هارد اکسترنال توجه ویژه به نوع تکنولوژی ذخیره‌سازی آن‌ها می‌باشد.

مقاومت و قابل حمل هارد اکسترنال

از دیگر نکاتی که هنگام خرید هارد اکسترنال بایستی به آن توجه نمود، مقاومت و قابل حمل بودن این هارد‌ها می‌باشد. عموماً افراد بیشتر برای اینکه بتوانند هارد و اطلاعات بسیار خود را به راحتی با خود حمل کنند، به خرید هارد اکسترنال روی می‌آورند.

هارد اکسترنال هرچقدر از ابعاد و وزن کمتری برخودار باشد، راحتی آن در حمل و نقل بیشتر است. اما در بین حمل و نقل این هارد‌ها ممکن است خطراتی مانند ضربه یا وارد شدن شوک به هارد‌ها وجود داشته باشد که بتواند سیستم کارکرد آن را به خطر بندازد. در راهنمای خرید هارد اکسترنال بسیار مهم است که هارد خریداری شده نسبت به ضربه از مقاومت خوبی برخوردار باشد و همچنین از فناوری ضد شوک و لرزش نیز برخوردار باشد. اگر هارد اکسترنال از این فناوری به خوبی برخوردار باشد، دیگر جای نگرانی برای حمل و نقل آن‌ها وجود ندارد.

همچنین بسیاری از هارد‌های اکسترنالی که امروزه در بازار وجود دارند، تا عمق یک متری در آب مقاومت دارند که این یک پوئن مثبت محسوب می‌شود. در آخر لازم به ذکر است یک هارد اکسترنال برای اینکه در حمل و نقل‌های متعدد و متوالی دچار آسیب نشود، باید از پوششی با جنس خوب و مناسبی برخوردار باشد.

گارانتی هارد اکسترنال

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید هارد اکسترنال باید به آن توجه نمود، گارانتی آن است. عموماً بسیاری از افراد به دلیل اینکه قصد دارند اطلاعات مهمی را ذخیره‌سازی کنند و آن را با خود حمل کنند، به سوی خرید هارد اکسترنال روی می‌آورند.

در راهنمای خرید هارد اکسترنال دقت داشته باشید هاردی را خریداری کنید که توسط برند‌های معتبر تولید شده باشند و همچنین از گارانتی معتبری برخوردار باشند تا در صورت وجود مشکل برای هارد آن را تعویض کنند یا اینکه در صورت مشکل دار شدن ذخیره‌سازی، بتوانند از هارد خود بک آپ تهیه کنند.

بهترین برند هارد اکسترنال

امروزه در سراسر دنیا شرکت‌های مختلفی به تولید هارد اکسترنال می‌پردازند. شرکت‌ای دیتا، سیلیکون پاور و همچنین وسترن دیجیتال از برند‌های معتبر تولید‌کننده هارد اکسترنال در دنیا محسوب می‌شود. بسیاری از هارد‌هایی که در کشور ایران نیز وجود دارند متعلق به همین برند‌ها می‌باشند.

انتخاب برند می‌تواند رابطه مستقیمی با میزان بودجه شما داشته باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله در وبلاگ دسترسی به مهم‌ترین فاکتور‌ها و راهنمای خرید هارد اکسترنال پرداختیم. باید توجه داشته باشید هنگام خرید این لوازم جانبی با بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اید و نیازی که دارید بهترین مدل را خریداری کنید تا در آینده دچار دیگر مشکلات برای ذخیره‌سازی نشوید.

همچنین می‌توانید برای خرید هارد اکسترنال در صفحه هارد اکسترنال انواع این هارد‌ها را مشاهده نمایید. ‌امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

ثبت دیدگاه